Imam Ibnu Asakir, Imam al-Khatib dan Imam al-Hafiz al-Mizzi meriwayatkan sebuah hadis yang berbunyi: "Apabila akhir umat ini melaknat (generasi) awalnya, maka hendaklah orang-orang yang mempunyai ilmu pada ketika itu menzahirkan ilmunya, sesungguhnya orang yang menyembunyikan ilmu pada waktu tersebut seumpama seseorang yang menyembunyikan apa yang telah diwahyukan kepada (Sayyidina) Muhammad SAW!!!"

Monday, February 23, 2009

sedih nyo...


Assalamualaikum.. Entah bakpo beberapa hari ini aku agak sedih n bersentimental sikit.. juga kadangkala tiba-tiba je datang perasaan sedih dalam diri ini…menyampah betul la...
Sedih bukan sebab tengok cerito ‘ Hindustan’ n bukan juga sedih kerana ditinggalkan kekasih.. Dan kesedihan itu tidak pula menyebabkan terkeluarnya ‘air mata’ yang membasahi pipi..
CUma ianya wujud dalam hati yang sedikit sebanyak mengundang persoalan kepada diri sendiri .. kenape aku harus bersedih?

Meh aku info dulu gapo itu "sedih" .. Walaupun aku bukanlah pakar mahupun terrer tapi aku akan cuba definisikan tentang sedih berdasarkan pengalaman aku as a librarian..

Sedih merupakan salah satu eksperisi diri dalam sesuatu individu selain dari keadaan ‘gembira’, ‘marah’ ,’terkejut’ dan sebagainyo.. Memang la perasaan sedih tu timbul akibat sesuatu insiden yang boleh menyebabkan hati tersentuh..chewahhh! sambung balik,sebagai contoh seperti ‘kehilangan seseorang’, ‘melihat nasib malang’ dan sebagainyo..Bagi manusia kesedihan adalah sesuatu yang normal n x semestinya ia berlaku pada wanita atau individu yang sensitif sahaja.. Ianya pasti akan dirasai oleh setiap orang kecuali hati yang terlalu keras sajo..

Sebenarnya ada perkara-perkara yang menyebabkan kesedihan timbul dalam diri kito.. Walau bagaimanapun kesedihan itu cuma ado dalam diri sajaa.. Apa jua cabaran akan diharungi walaupun diakui hidup ini penuh dengan berbagai pancaroba,.. hehe tapi kepada kawan-kawan semua diharapkan jangan la risau, tiada apa2 yang berlaku cuma perasaan sedih timbul bila mengenangkan masa-masa berlalu…. Masa yang ditinggalkan yang tak berjaya digunakan sebaik mungkin.. tul x?

2 comments:

Anonymous said...

hahahaha..sedih lagi laa kalu mun masuk kisah aku skali..hahaa..
-nije-

Anonymous said...

aku pun sedih nih tp xtau bakpo bersedihan sedangkan sedih-sedih ni utk org yg benar-benar sedih jah tapi bukan aku.tapi aku sedih hahaha

CORETAN