Imam Ibnu Asakir, Imam al-Khatib dan Imam al-Hafiz al-Mizzi meriwayatkan sebuah hadis yang berbunyi: "Apabila akhir umat ini melaknat (generasi) awalnya, maka hendaklah orang-orang yang mempunyai ilmu pada ketika itu menzahirkan ilmunya, sesungguhnya orang yang menyembunyikan ilmu pada waktu tersebut seumpama seseorang yang menyembunyikan apa yang telah diwahyukan kepada (Sayyidina) Muhammad SAW!!!"

Monday, February 23, 2009

Perasan.. (dalam bahaso kelate PERASEY)


Apokah yang dimaksudkan dengan "perasan"? Perasan merupakan satu perasaan yg timbul di atas sebab-sebab tertentu.. Dan perasan ini biasanya akan menganggu emosi individu yang perasan ni.(ikut kamus la)

Selain dari perasaan perasan yang timbul dalam diri, ia juga mampu mewujudkan perasaan tidak senang hati pihak tertentu terhadap individu yang perasan ni..
Pernahkah demo smua mengalami perasaan perasan nie? kawe yakin mungkin demo2 mengalami perasaan ini dan bagaimanakah demo mengawalnya? Seperti yang dimaklumkan, perasaan perasan ini boleh menyebabkan individu perasan ini dipandang serong.




Sebagai contoh, individu yang perasan yang dirinyo cantik/comel/hensem (supo kawe ni)hahahahha mungkin akan mengawal pergerakan mereka ( konon kontrol lawa/hensem ) dan orang-orang berdekatan akan menyampah terhadapnyo..
Betul dok!!?? Walaubagaimanapun ado jugok perasan yang positif. Jika demo smua perasan yang demo tidak mampu untuk meneruskan sesuatu perkara, demo boleh cepat-cepat berhenti dan meneruskan perkaro lain yang lebih bermakno..
Perasan yang wujud dalam diri kito ni adalah normal. Tanpo perasan, kito akan menjadi seorang yang kaku dan hanyo meneruskan perjalanan hidup tanpo sesuatu yang bermakno.
Pada kawe, kito perlu perasan yang positif dalam diri kito. Mungkin perasan yang kadangkala ditafsirkan negatif seperti perasan bagus perlu diwujudkan dalam diri, cuma perasan bagus tidak perlu dicanang-canangkan kepado orang..


Cukup perasan bagus pada diri kito. He he he..

Kawe nak tukar sikit tune yang lebih santai. Pernahkah korang mengalami situasi perasan yang memalukan??? Sebagai contoh seseorang memanggil orang lain tetapi demo berperasan yang orang itu memanggil demo lebih-lebih lagi orang yang demo kenali..
He he he.. Pasti merah myalo kan kalu keadaan terjadi pado demo.. Kalu kes ini tjadi, bagaimanakah caronya untuk demo meng’cover’ tahap malu demo tu??? Berdasarkan pengalaman kawe, kawe akan buat-buat sedikit bodooo..
… Secara amnya kawe memang banyok mengalami keadaan perasan yang memalukan selain kes salah orang nie,. Tapi rasonyo cukup itu sajo kes perasan yang kawe ingin kongsikan..
Bagaimano pula dengan demo?? Mesti ado cerita pasal perasan kan?? Bolehlah kongsi di sini sama ada yang lawak, sedih dan sebagainyo…
Okay selamat meninggalkan komen di blog yg bodoh ni…

chaooo...

No comments:

CORETAN